onsdag 23. mars 2011

M/S SuperSpeed 2

Bloggen handler om mitt første OCAD-kart, har jeg sagt tidligere. Jeg ble etter Danmarksturen i fjor forespurt om å lage et slags o-løp på båten som avveksling til besøk i Taxfree-n. Forbildet var "sprint"-løpet på Silja Symphony.

Det ble da en slags tjuvstart i bruk av programmet og jeg ble kjent med noen grunnleggende funksjoner, ikke minst å følge en allerede eksisterende linje under digitalisering.


   

Jeg fikk fra ColorLine tilsendt tegninger som var utmerkede som "grunnkart".
 









Under tegneprosessen utnyttet muligheten i OCAD for å endre fargen av bakgrunnskartet. Funksjonen heter "Assign Spot Color to Background Map" og finnes bare utgaven "Professional". Dette gjøre arbeidet lettere.

 




Jeg brukte en god del tid til å få til rammen og logoene. Noen måtte jeg lage av bunnen av (o-krepsen og ColorLine logoen) mens kartskissen i venstre nedre hjørnet tok jeg fra en brosjyre.

På vei hjem fra Hirtshals fikk jeg 103 deltagere i FOPL - FergeOrienteringsParLøp som ble behørlig omtalt på Opn.no både før og etter.